Sider

torsdag 28. september 2006

Nå i disse høst tider...

Nå er det høst, og årets saueinnsanking fra fjellet er i ferd med å gå over i historiebøkene. Nå har alle sauene spist seg fete, uten å ha den minste anelse om hva som er i vente. Vet ikke hva slags forhold sauer har til hodekål opprinnelig, men jeg vet at de etterhvert skal få et aldri så lite forhold til hverandre. Høres helt absurd ut at sau og kål hører sammen, men jeg antar at fattignorge har noe med saken å gjøre. Er man desperat nok, så passer sikkert det mest utenkelige sammen.

Dette sammen ble til får-i-kål, eller Hammel-in-Kohl, som man sier på tysk. En tradisjonsrik norsk matrett som lukter som r**a. Man legger kål, lamme-/sauekjøtt og hel sort pepper i en stor kjele, og heller på vann. Kokes til kjøttet er mørt. Serveres med poteter til. Jeg anbefaler at det luftes på vid gap, da lukta ikke helt føles som parfyme. Skulle tro at jeg var dreven til å lage får-i-kål, men det er jeg IKKE... Man lærer mye ved å se på reklamepausen på TV.
Helt ærlig så liker jeg ikke denne merkelige matretten. Har spist det kun en gang, og det fristet ikke til gjentagelse. Tro det eller ei, men eldste jenta mi likte det. Hadde jeg aldri i verden trodd, men nok en gang ble jeg overrasket over egen avl.

Lurer på om ikke får-i-kål har nådd mulighetenes rike, USA. Kan det være noe annet enn får-i-kål de serverer på dette spisestedet? De "reklamerer" for det i alle fall...

Servering med prompt levering

4 kommentarer:

Anonym sa...

Får-i-kål. nei takk! ;)
Men når jeg tenker etter, så har jeg jo aldri smakt det.
Husker bare så altfor godt hvor fælt det luktet hjemme da får-i-kål sto på menyen.
Kan ikke huske at jeg "måtte" smake... Snille foreldre, se :)

Janne sa...

Er du i familie med Inrid Esplid Hovid eller? Bare kom med flere oppskrifter så kan vi prøve det ut etterhvert og komme med annmeldelser... Fårikål er godt det! Blitt tørr bak øra jeg se...

Anonym sa...

Får-i-kål er noe ordentlig herk. Hva med okse-i-kål? Eller gris-i-kål? Eller noe annet som vi har stor tilgang på er jo katt-i-kål.

Mona Christin sa...

Utrolig hva man plukker opp her og der... Men bare på inn på matprat.no så finner du de mest kulinariske retter.

Kanskje jeg sender inn forslag på gris-i-kål. Hørtes spennende ut...