Sider

lørdag 9. desember 2006

Penger

Most wantedPenger kommer og penger går. Inn på konto og ut av konto. Litt for fort noen ganger. Jeg registrerer at de har kommet inn, men de faste avdragene ligger ikke på latsiden for å si det sånn. Et knips, og de er borte. Overført til en annen konto et sted langs linja. Og det nytter ikke å holde igjen heller. Penger har blitt vår tids største forbruksvare. Veldig enkelt å bruke, men det ligger mye strev og svette bak hver eneste krone.

Men er det egentlig reelle penger? Du får summen inn på konto. Avdragene tar sin del og resten går til mat og klær. Du drar kortet i de fleste tilfeller, men ser du noen fysiske penger? Sjelden. Så egentlig er det bare tall som svirrer rundt i lufta. Noen kaller det plastikkpenger og noen kaller det luftpenger. For min del har de i allefall vinger. De flyr unna i rekordfart.

Et sjelden synMin ulempe med å kun dra kortet, er at lommeboka nesten aldri har besøk av penger. Det blir nesten sånn at du spør loddselgere på døra om de tar kort. Men når jeg en sjelden gang har penger, brenner de etter å bli brukt. Jeg må si jeg føler meg mer gjerrig ved å bruke kort. Får jeg plutselig lyst på noe til en 50 lapp, så lar jeg heller vær å kjøpe. Men har jeg en fysisk 50 lapp så glipper den ut av henda mine før jeg rekker å tenke meg om en gang til.

Jeg vurderte en gang å kjøpe meg et pengetre.Mitt ønske pengetre
Hadde hørt om noen som sa at penger vokste på trær, men jeg lot meg ikke lure. Dessverre lever vi i et samfunn hvor kapitalen regjerer. De pengesterke blir stadig rikere, og mannen i gata står på stedet hvil. Noen sier at man ikke kan kjøpe seg lykke, men jeg vet ikke jeg... En lottogevinst på et par mill hadde i allefall gjort hverdagen mye lettere. Da hadde jeg sluppet å se på prisen hver gang noe nytt skal investeres. Selvom vi bor i verdens rikeste land, må det være rom for egoistiske ønsker. Vi må få lov til å tenke på oss selv tross alt.

5 kommentarer:

Lise sa...

Du konstaterer noe helt riktig her - penger har vinger! Med motor på også, tror jeg.

Jeg har, som deg, sjelden kontanter på meg, og kortet blitt dratt i hytt og vær. Men ulikt deg, lar jeg ikke være å trekke kortet når det kun gjelder en 50-lapp. Trekker uansett jeg, til Davids STORE frustrasjon..

Jeg også ønsker meg noen mill. på kontoen - så om noen har tenkt å etterkomme ditt millionønske, så husk på meg også! ;)

David sa...

Helt korrekt. Til mine store frustrasjon drar Lise kortet overalt.

Min oppgave her i livet er å passe på at det til enhver tid er nok penger på konto'n. Så er det Lise sin jobb å bruke de opp:-)

Så her i gården er fordelingen: 1 krone til meg og 1000 kroner til Lise. Er det noe rart jeg har bedt Lise finne seg en ny jobb som er atskillig bedre betalt??

Mona Christin sa...

Det finnes ulemper og fordeler med kort. Samme hvor mye jeg må slite for å få tall på kontoen, så er det så ille moro å bruke dem på annet enn giroer og slikt.

Janne sa...

Kanskje penger blir avviklet i fremtiden? At man bare bruker kort og faste trekk.

Båten har vel gått for vår del når det gjelder en milliongevinst i lotteri. Har ei tante som vant over en mill på extra, og oddsen for at en i samme fam skal gjøre det samme er vel mikroskopisk liten. Sånn tenker jeg, men lever jo stadig i håpet uansett....

Mona Christin sa...

Noen i familien min vant 61000,- forleden. Så min sjanse har også minket... Men jeg ser lysegrønt på det, lever i håpet.