Sider

mandag 9. august 2010

Pavlova

Som kakebaker har en sine favoritter. Noen er enkle og noen er mindre enkle. Jeg velger selv å være en rimelig enkel person og dermed baker jeg ikke kaker som tar et "halvt århundre".

Mine favoritter å bake er pavlova, eplekake, ostekake, muffins, brownies og gulrotkake. Der er det bare å slenge alt i mixer'n. Liker dårlig å stå med kaker hvor jeg blir tilgriset fra topp til tå.


Til dagens sammenkomst ble det 4 slag, men med pavlova som midtpunkt og "høydare". Av mine enkle slag er vel denne den letteste å bake. Og den er bare fantastisk god.

(Droppet blåbær etter ønske fra 11 åringen)

Her er min oppskrift.

 3 dl sukker
4 eggehviter
1/2 ts bakepulver

3 dl kremfløte
5 dl vaniljekrem

blåbær
jordbær
bringebær

Pisk eggehvitene stive. Ha i sukker og bakepulver og pisk videre. Bre ut marengsen i sirkel på bakepapir. Husk at den eser ut. Stek i 10 min på 175 gr, deretter 50 min på 150 gr på nederste rille. La den avkjøles i ovnen. Pisk kremfløte og ha i vaniljekrem. Bland godt. Ha over marengsbunnen og pynt med friske bær.

Nyt.


9 kommentarer:

Siljes Hobbyrom sa...

Åhh, dette så godt ut!

Stilige rammene på badet var! Likte ordene veldig godt, og hadde ingen problem med å lese "bathroom" ;)

Ha en super ny uke!
Klem Silje

Størstepia sa...

Jeg har aldri baket denne Pavlovaen jeg da, men har lest om den mer og mer her i blogglandia..
Og hvis den er enkel så klarer vel jeg det også?!:-)
Nydelig så den ut!!
Og de andre kakene forresten! (Jeg er virkelig et kake- og godtemenneske:)

Klem fra størstepia

PS: Nope, golf er ikke noe for meg. Det er mannen sin ting. Han har 3,8 eller noe i handikap og har vært norgesmester da han var yngre. Jeg er verdens dårligste taper og hadde ikke taklet at mannen var bedre enn meg bestandig, tihi... Også er det ganske greit å ha "sin ting" - og mannen og småtten kan få ha golfen sammen (om småtten liker det da!!), det var en flott ting mannen og hans pappa hadde da mannen var mindre:-)

♥ Linnie ♥ sa...

Ååå, den Pavlovaen så kjempegod ut :)

Må se om jeg får lagd en selv i løpet av dagene, hehe :)

Har jo 6-års bryllupsdag på lørdag, så kanskje DA! :D

*Sparer på oppskrifta*

Ha en kjempeflott mandag! :)


Klem Linnie =)

Ruter & Hjerter sa...

ÅÅÅ jeg må bli mer tolmodig med min baking altså! Får vel ønske meg en bakemaskin, kanskje jeg blir bedre da? jeg skal jammen meg prøve meg på pavlova! takk for tips!:)

Fiolkransen sa...

Pavlova smaker himmelsk og er en kake de fleste liker:) Har ofte laget denne men har prøvd med litt forskjellige oppskrifter. Noen av oppskriftene gjør at kaka blir seigere i marengsen enn andre, men smaker like godt. Skal prøve ut din oppskrift en dag også:)

Ønsker deg en super uke!
Klem fra Thea

VillaVårfrubakken sa...

Jeg er definitivt ikke noen kakebaker...og ihvertfall ikke kakepynter. Nå er det ikke lenge til bursdag her i huset...så takk for tipset, må prøve Pavlova. Ha en fin uke videre da..klem

Bjørg ✩ Huset ved Fjorden sa...

Nam!:) Tusen takk for oppskrift:)
Kos deg ikveld!
Klem:)

Hegeslilleboble sa...

Nam, det så deilig ut. Takk for oppskrift, tror jeg må prøve den:)

Ninas Interiør sa...

Mmm, det her så utrolig godt ut! Takk for oppskriften! Og takk for koselig kommentar hos meg!:)

Klem Nina